Selecteer een pagina

De fiscaliteit stuurt onze ondernemingen naar een groener wagenpark. Vanaf 2026 zullen enkel emissievrije (elektrisch of op waterstof) nieuwe bedrijfswagens nog fiscaal aftrekbaar zijn. Veel ondernemers schakelen nu al over. Een vraag die vaak gesteld wordt:

Wat als ik thuis mijn elektrische wagen van de vennootschap oplaadt?

 

Wanneer je met een bedrijfswagen rijdt, dan wordt er geen apart voordeel aangerekend voor de tankkaart, maar zit dit mee opgenomen in het voordeel van de wagen. Is dat ook zo bij een laadkaart van je elektrische of hybride wagen?

Ja! Het maakt geen verschil of je nu benzine, diesel of elektriciteit ‘tankt’. Je mag de wagen dus opladen op kosten van de vennootschap zonder daar privé extra op belast te worden.

 

Laad je op aan publieke laadpunten, dan krijg je van de verdeler een factuur. Deze laadkosten worden dus eenvoudig opgenomen in de boekhouding. Wat nu als je je wagen thuis oplaadt? Dan mag je de extra elektriciteitskosten die je privé maakt laten terugbetalen door de vennootschap.

Hoe je dit doorrekent hangt af van de laadpaal. Is dit een gewone laadpaal of een slimme laadpaal?

 

Bij een gewone laadpaal zal het elektriciteitsverbruik van je laadpaal mee op je factuur staan die je van je energieleverancier ontvangt. Je kan dan die extra laadkosten doorrekenen aan je vennootschap indien je het werkelijk verbruik van de wagen kan aantonen. Je zal dus alles goed moeten noteren: de datum, kilometerstand, hoeveel kW is er opgeladen,… . Aan de hand van het verbruik van de wagen en het tarief dat je betaalt per kWh, kan je de kosten doorrekenen aan de vennootschap.

Gebruik maken van een maandelijkse forfait kan momenteel niet.

 

Een slimme laadpaal daarentegen houdt zelf alle laadgegevens van je wagen bij. De kosten doorrekenen wordt dan heel eenvoudig doordat het laadverbruik apart geregistreerd wordt. Heeft je laadpaal ook de optie ‘split-billing’, dan worden de laadkosten rechtstreeks aan je vennootschap gefactureerd en moet je zelfs helemaal niets meer doorrekenen.

 

De minister heeft onlangs verklaard dat een werkgever enkel de laadkosten mag terugbetalen aan zijn werknemers indien er gebruik wordt gemaakt van een slimme laadpaal. Deze voorwaarde werd niet opgelegd voor de bedrijfsleiders, zij hebben dus nog steeds de keuze tussen een gewone of slimme laadpaal.