De hybride auto wordt elke dag populairder in ons land.  Tegelijk worden in het Zomerakkoord van de federale regering strengere fiscale regels aangekondigd voor de zogenaamde “Fake Hybrides”

In het zomerakkoord pakt de regering-Michel het fiscale gunstregime voor de hybride auto’s aan.  De precieze grenzen zijn nog niet bekend, maar wel staat vast dat de batterijcapaciteit ( in KWh ) ten opzichte van het gewicht van de auto doorslaggevend zal zijn.  Een logisch gevolg hiervan zal zijn dat vooral de grote en zware SUV’s in de toekomst veel duurder zullen worden voor uw vennootschap en dat ook de voordelen in natura hierover aanzienlijk zullen stijgen.

De regering probeert hiermee een realistischer fiscaal regime voor bedrijfswagens uit te werken, omdat deze grote auto’s ondanks hun zeer lage theoretische CO2-uitstoot in praktijk niet veel zuiniger zijn dan vergelijkbare diesel -of benzinemodellen, net door de beperkte batterijcapaciteit.

Hoe zwaar de uiteindelijke rekening zal zijn blijft gissen.  Wat wel vaststaat is dat de nieuwe regels niet meteen ingaan, maar pas in 2020.  Pas dan weten we met zekerheid of een meerprijs die vaak meer dan €15.000,00 bedraagt nog te verantwoorden is ten opzichte van een voertuig met klassieke verbrandingsmotor.